تفاوت دستگاه های بای پپ و سی پپ

تفاوت دستگاه سی پپ و بای پپ بستگی به مشکل مشخص شده و نحوه رفع آن دارد. هر دوی این دستگاه ها با هدف های خاصی طراحی شده اند. برای مشکلات تنفسی مانند آپنه خواب استفاده از دستگاه سی پپ، اولویت است. تا زمانی که فرد می تواند از سی پپ برای رفع مشکلات تنفسی خود استفاده کند، نباید به سراغ بای پپ برود. عملکرد دستگاه سی پپ به صورتی است که ممکن است تحمل آن برای بیمار دشوار باشد و اگر این دشواری وجود داشت می تواند از دستگاه بای پپ استفاده کند تا مشکل دم و بازدم آن به طور کامل حل شود.

عمده ترین تفاوت دستگاه بای پپ با دستگاه سی پپ این است که دستگاه بای پپ، علاوه بر بیماران آپنه برای کسانی که به مشکلات تنفسی و ریوی دچار هستند نیز توصیه می شود. تفاوت فشارها در این دستگاه ها کمک می کند تا گاز کربن دی اکسید اضافی موجود در بدن از بین برود. دستگاه های بای پپ برای بیمارانی است که نیاز به تنفس بیشتری دارند و همینطور برای بیمارانی که به نارسایی قلبی عروقی و یا بیماری های ریوی مبتلا هستند. اختلاف فشار این دستگاه برای بیمارانی که به اختلالات عصبی عضلانی نیز مفید است.

دستگاه سی پپ فشار هوا را به کمک سوراخ های بینی به انتهای گلو می رساند تا مسیر هوا را باز نگه دارد. این فشار ثابت نیست و قابلیت تنظیم کردن دارد. برخی از تغییرات پتانسیل در راه انتقال هوا وجود دارد تا جریان هوا در طول خواب حفظ شود. به عبارت دیگر عملکر این دستگاه جریان پیوسته هوا را با یک فشار ثابت که توسط پزشک مشخص شده باشد، ارائه می دهد و تمامی آنها به راحتی توسط کاربران قابل تنظیم است و این فشار هوا در اوایل کم است و به مرور پس از خواب رفتن بیمار مقدار آن زیاد می شود.

تفاوت های عملکردی دستگاه های BiPAP و CPAP

دستگاه سی پپ، یک فشار هوا را ارائه می دهد در صورتی که دستگاه بای پپ دو فشار هوا ارائه می دهد. این دو فشار به عنوان فشار تفسی هوازی مثبت و فشار خروج مثبت هوایی است. دستگاه بای پپ در مقایسه با دستگاه سی پپ انعطاف بیشتری دارد و فشار هوا در موقع ورود و خروج و در هنگام دم و بازدم کنترل می کند. این میزان فشار را کاربر می تواند با توجه به شرایط بیمار تنظیم کند.

دستگاه بای پپ هوشمندانه تر عمل می کند و فشار هوا را در موقع انقباض کاهش می دهد و این یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از دستگاه بای پپ است. یعنی میزان انرژی مصرف شده در هنگام خروج محدود می شود. بیمار با استفاده از دستگاه بای پپ خیلی راحت تر و بهتر می تواند نفس بکشد.

 

شباهت دستگاه های بای پپ و سی پپ

 

نحوه عملکرد دستگاه CPAP و BiPAP شباهت های زیادی با یکدیگر دارند. در واقع هر دو دستگاه از فشار هوا برای درمان اختلال تنفس خواب مانند آپنه استفاده می کنند. علاوه بر شباهت مکانسیم، این دستگاه ها از تجهیزات مشابهی استفاده می کنند و از جمله مهم ترین تجهیزات آنها ماسک Capp، شیلنگ، فیلتر، مرطوب‌کننده است. هر دو مدل از دستگاه قابلیت حمل دارند و به راحتی جا به جا می شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *