اهمیت نحوه کار دستگاه اکسیژن ساز خانگی

نحوه کار دستگاه اکسیژن ساز خانگی

یاد گرفتن نحوه کار دستگاه اکسیژن ساز خانگی بسیار آسان است. دستگاه اکسیژن ساز خانگی یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین وسایل پزشکی خانگی می‌باشد که اکسیژن مورد نیاز بیمارانی که سطح اکسیژن یا SPO2 خونشان پایین است را با تغلیظ کردن هوای محیط به اکسیژن خالص به طور مستمر تأمین می‌کند. شاید برای شما جالب باشد که استفاده از دستگاه اکسیژن ساز بسیار ساده بوده و نیاز به تخصص ویژه ندارد.

کپسول اکسیژن و دستگاه اکسیژن ساز از مهم‌ترین تجهیزات پزشکی هستند که از آن‌ها برای درمان بیماری‌های تنفسی و ریوی استفاده می‌کنند. اگر شما عزیزان احتیاج به کپسول اکسیژن پیدا کردید می‌توانید این وسیله را از شرکت اکسیژن سنتر خریداری یا اجاره نمایید. شرکت اکسیژن سنتر برای رفاه حال شما عزیزان خدمات مختلفی در زمینه کپسول اکسیژن به شما عزیزان ارائه می‌دهد.

تفاوت بین دستگاه اکسیژن ساز و کپسول اکسیژن

همان گونه که گفته شد دستگاه اکسیژن ساز بعد از تصفیه کردن هوای داخل اتاق ،اکسیژن مورد نیاز بیمار را فراهم می‌کند و معمولاً برای افرادی که سطح اکسیژن پایینی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما در کپسول اکسیژن، اکسیژن جمع‌آوری و ذخیره شده است. اکسیژن موجود در کپسول اکسیژن به دو صورت گاز و مایع وجود دارد و توسط لوله‌های رابط به متصل می‌شود. کپسول اکسیژن برای درمان بیمارانی که دارای مشکلات تنفسی هستند و افرادی که مدام به اکسیژن نیاز دارند و در اکثر مناطقی که مشکل آلودگی هوا وجود دارد مصرف کپسول اکسیژن بیشتر است. نحوه کار دستگاه اکسیژن ساز خانگی با کپسول نیز متفاوت است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اجاره کپسول اکسیژن در مناطق مختلف تهران وارد بخش وبلاگ سایت اکسیژن سنتر شوید.

آشنایی با طرز کار دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز ابتدا هوا را توسط پمپ مخصوص مورد مکش قرار می‌دهد. هوا از محفظه‌های پودر زئولیت عبور داده می‌شود که در این مرحله پودر زئولیت، اکسیژن 21 درصد موجود در هوای ورودی را از گازهای دیگر هوا جدا می‌کند. هوای جدا شده به سمت محفظه‌های دیگر هدایت می‌شود.

دستگاه اکسیژن ساز با استفاده از کمپرسور، فشار و درصد اکسیژن را بالا می‌برد و خلوص اکسیژن داخل آنها را به 94 درصد و فشار آن را به حدود 230 میلیمتر جیوه می‌رساند. برای اینکه بیمار بتواند از اکسیژن استفاده کند اکسیژن تولید شده از درون محفظه نگهداری به پشت فلومتر جلوی دستگاه هدایت شده و از نازل مخصوص به سمت بینی و دهان بیمار هدایت می‌گردد.

آشنایی با نحوه کار دستگاه اکسیژن ساز خانگی

نکات مهم درباره نحوه کار دستگاه اکسیژن ساز خانگی

  • دستگاه اکسیژن ساز خانگی یا بیمارستانی برای کار احتیاج به برق دارند اگر جریان برق قطع شود آن‌ها نیز خاموش می‌شوند.
  • همان گونه که از شکل ظاهری آن نیز پیداست در دستگاه اکسیژن ساز تانک یا محفظه‌ای برای ذخیره اکسیژن وجود ندارد، پس با کمک آن‌ها نمی‌توان اکسیژن را ذخیره کرد.
  • این دستگاه از اکسیژن محیط استفاده می‌کند بنابراین نیاز است تا به اصول بهداشتی آن به ویژه فیلتراسیون دستگاه توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ بنابراین باید فیلتر اول که از جنس اسفنج متخلخل پلی اورتان یا همان ابر صنعتی می‌باشد را هفته‌ای یکبار بشویید و فیلتر دوم را که از جنس کاغذ فیلترهای HEPA می‌باشد را حتماً سالی ۲ بار تعویض کنید.
  • در هنگام خرید اگر در دفترچه نحوه کار دستگاه اکسیژن ساز خانگی ذکر شده که امکان حمل و جابه‌جایی آن وجود ندارد، نه وسیله را جابه‌جا کنید و نه به پهلو قرار دهید. زیرا حرکت دادن موتور و کمپرسور در شرایطی غیر استاندارد قرار می‌گیرد، حتی اگر این محصول خراب هم نشود، دیگر نمی‌توان روی بازدهی بالای آن حساب باز کرد.
  • اکسیژنی که دستگاه اکسیژن ساز تولید می‌کند خشک است؛ بنابراین به سیستم تنفسی، بینی و گلو بیمار آسیب می‌زند، در نتیجه باید آن را مرطوب کرد. برای همین منظور زمانی که اکسیژن از لیوان مانومتر عبور می‌کند اندکی تر شده و سپس وارد دهان و بینی فرد می‌شود.
  • لیوان مانومتر باید تا ثلث آن را با آب مقطر یا آب جوشیده‌ای که سرد شده است پر کنید. هیچگاه نباید خالی شود یا از سطح مشخصی کمتر باشد. لوله‌های ارتباطی آن که به بینی بیمار وصل می‌شود نیز مستلزم تمیزکاری مستمر به منظور جرم زدایی و عدم تثبیت رسوب‌های احتمالی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *