درمان خانگی آسم و تنگی نفس

تکنیک‌های بهبود و درمان خانگی آسم و تنگی نفس

تکنیک‌های مختلفی برای درمان خانگی آسم و تنگی نفس وجود دارد. روش‌هایی از جمله تنفس عمیق و تغییر در وضعیت نشستن به تسکین و درمان آسم کمک می‌کند. با این حال، هر فردی که مشکل تنفسی شدید دارد باید تحت نظر پزشک باشد. علی‌رغم اینکه مشکل آَسم و تنگی نفس نسبتاً رایج است، تجربه آن می‌تواند ناراحت‌کننده باشد. همان‌طور که گفته شد، زمانی که علامت بیماری جدی‌تری نباشد، معمولاً می‌توان آن را در خانه مدیریت کرد. در این مطلب  به بررسی چند راه‌حل برای تنگی نفس می‌پردازیم که شما عزیزان می‌توانید در خانه امتحان کنید.

درمان تنگی نفس در خانه

اگر میزان آسم و تنگی نفس شما شدید و جدی نباشد از روش‌های مختلفی می‌توانید برای درمان خانگی آسم و تنگی نفس استفاده کنید. تمرینات زیر می‌تواند به کاهش و درمان تنگی نفس در خانه کمک ‌کند.

تنفس عمیق

تنفس عمیق از طریق شکم می‌تواند به شما کمک کند که تنگی نفس خود را مدیریت کنید. شما همچنین می‌توانید انواع دیگری از تمرینات تنفس عمیق مانند تنفس دیافراگمی را نیز امتحان کنید. برای امتحان نفس عمیق در خانه، باید:

دراز بکشید و دست‌ها را روی شکم قرار دهید. از طریق بینی نفس عمیق بکشید. اجازه دهید ریه‌ها پر از هوا شوند. نفس خود را برای چند ثانیه نگه دارید. به آرامی از طریق دهان نفس بکشید و ریه‌ها را خالی کنید.

این تمرین را چندین بار در روز یا هر چند وقت یکبار که دچار تنگی نفس می‌شوید انجام دهید. بهتر است به آرامی و عمیق نفس بکشید تا سریع.

یافتن یک موقعیت راحت و حمایت شده

پیدا کردن یک موقعیت راحت و حمایت شده برای ایستادن یا دراز کشیدن می‌تواند به شما کمک کند تا آرام شوید. اگر تنگی نفس به دلیل اضطراب یا فشار بیش از حد باشد، این درمان به ویژه مفید است. وضعیت‌های زیر می‌توانند فشار روی مجاری تنفسی شما را کاهش داده و تنفس را بهبود بخشند:

  • دراز کشیدن در حالی که سر و زانوها توسط بالش حمایت می‌شود.
  • برای برداشتن وزن از روی پا، دستان خود را  بر روی میز تکیه دهید.

خوردن زنجبیل تازه

برای درمان خانگی آسم و تنگی نفس، خوردن زنجبیل نیز موثر است. خوردن زنجبیل تازه، یا افزودن مقداری به آب داغ به عنوان نوشیدنی، به کاهش تنگی نفس که به دلیل عفونت تنفسی رخ می‌دهد، کمک می‌کند. یک مطالعه معتبر نشان می‌دهد که زنجبیل ممکن است در مبارزه با ویروس سنسیشیال تنفسی که یکی از علل شایع عفونت‌های تنفسی است، موثر باشد.

درمان خانگی آسم و تنگی نفس
درمان خانگی آسم و تنگی نفس

استفاده از پنکه کوچک

برخی از مطالعات در سال 2010 گزارش می‌دهد که استفاده از پنکه دستی برای دمیدن هوا در بینی و صورت می‌تواند احساس تنگی نفس را کاهش دهد. احساس نیروی هوا در حین استنشاق می تواند باعث شود که هوای بیشتری وارد بدن شود. بنابراین، این از ساده ترین درمان خانگی آسم و تنگی نفس است در کاهش احساس تنگی نفس موثر باشد.

استنشاق بخار آب

استنشاق بخار آب می‌تواند به تمیز نگه داشتن مجرای بینی شما کمک کند که باعث می‌شود شما راحت‌تر نفس بکشید. گرما و رطوبت ناشی از بخار نیز ممکن است مخاط را در ریه‌ها تجزیه کند که تنگی نفس را نیز کاهش می دهد. برای امتحان کردن استنشاق بخار آب در خانه باید یک کاسه را با آب بسیار داغ پر کنید. چند قطره اسانس نعناع یا اکالیپتوس اضافه کنید. صورت را روی کاسه بگیرید و یک حوله را روی سر قرار بگذارید. نفس عمیق بکشید تا بخار را استنشاق کنید. اگر آب خیلی جوشیده است، باید بگذارید تا کمی خنک شود. در غیر این صورت، بخار می‌تواند پوست صورت شما را داغ کند.

نوشیدن قهوه سیاه

نوشیدن قهوه سیاه به کاهش تنگی نفس شما کمک می‌کند، زیرا کافئین موجود در آن سفتی ماهیچه‌های راه هوایی فرد را کاهش  می‌دهد. یک بررسی در سال 2010 گزارش داده که اثرات کافئین اندکی باعث بهبود عملکرد راه هوایی در افراد مبتلا به آسم می‌شود. با این حال به یاد داشته باشید که نوشیدن بیش از حد قهوه می تواند ضربان قلب شما را افزایش دهد.

استفاده از کپسول اکسیژن برای درمان آسم شدید

درمان آَسم شدید توسط راهکارهای بالا امکان‌پذیر نیست. افرادی که آسم و تنگی نفس شدید دارند باید زیر نظر متخصص باشند. این افراد برای اینکه راحت‌تر بتوانند در خانه نفس بکشند باید از کپسول اکسیژن یا دستگاه اکسیژن ساز استفاده کنند. بهترین راه برای این افراد خرید یا اجاره کپسول اکسیژن از شرکت‌های معتبر مانند اکسیژن سنتر است.

اکسیژن سنتر یک شرکت تجهیزات پزشکی در تهران است که برای رفاه حال شما عزیزان انواع کپسول اکسیژن را به شما عزیزان اجاره می‌دهد. اگر تمایل به خرید کپسول اکسیژن نیز دارید می‌توانید به این شرکت مراجعه نمایید. شما می‌توانید برای اطلاع دقیق از هزینه اجاره  یا خرید کپسول اکسیژن در تهران از خدمات آنلاین ما بهره‌مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *