روش استفاده از کپسول اکسیژن

هنگامی که پزشک شما استفاده از کپسول اکسیژن را تجویز می‌کند، ممکن است از خود بپرسید: روش استفاده از کپسول اکسیژن چیست؟ درک مراحل روش کار با کپسول اکسیژن، نحوه استفاده از آن را برای شما خیلی راحت می‌کند. در این مطلب از اکسیژن سنتر قصد داریم تا روش استفاده از کپسول اکسیژن در منزل را برای شما عزیزان توضیح دهیم.

قبل از آموزش استفاده از کپسول اکسیژن باید دقت داشته باشید که کپسول اکسیژن خود را از شرکت معتبری تهیه نمایید تا ضمانت اصل و ایمن بودن کپسول اکسیژن را انجام دهد. برای خرید، فروش و شارژ کپسول اکسیژن به اکسیژن سنتر مراجعه نمایید. اکسیژن سنتر در مناطق مختلف تهران از جمله غرب تهران، شرق تهران و شمال تهران در خدمت شما عزیزان است.

مخازن اکسیژن چیست؟

مخازن اکسیژن سیلندرهای فلزی بزرگی هستند که اکسیژن را تحت فشار (اکسیژن فشرده) ذخیره می‌کنند. استفاده از کپسول اکسیژن بخشی از اکسیژن درمانی هستند. اگر مشکل ریوی یا مشکل تنفسی دارید، مخازن اکسیژن به بدن شما کمک می‌کنند تا اکسیژن مورد نیاز خود را برای عملکرد دریافت کند.

اکسیژن ممکن است به صورت گاز یا مایع باشد. مخازن در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند. برخی از آنها بزرگ هستند و جابه‌جایی آنها دشوار است، بنابراین شما فقط از آنها در بیمارستان یا در خانه استفاده می‌کنید. بقیه کوچک هستند، بنابراین می‌توانید هنگام بیرون رفتن آنها را با خود ببرید. شما اکسیژن را یا از طریق یک ماسک پلاستیکی که روی بینی و دهان شما قرار می‌گیرد یا یک لوله پلاستیکی انعطاف‌پذیر با دو شاخک که به سوراخ‌های بینی شما می‌رود (کانولای بینی) دریافت می‌کنید. برای آشنایی با روش استفاده از کپسول اکسیژن تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

نحوه روشن کردن مخزن اکسیژن

اولین کار در استفاده از سیلندر اکسیژن روشن کردن آن است. در جهت آموزش روش استفاده از کپسول اکسیژن، از آچار سیلندر برای چرخاندن شیر سیلندر اکسیژن حداقل یک نیم دور در خلاف جهت عقربه‌های ساعت استفاده کنید. اگر سیلندر شما با یک ضامن متصل است، می‌توانید از آن به جای آچار ارائه شده استفاده کنید.

گیج فشار را بررسی کنید تا مطمئن شوید که اکسیژن کافی در مخزن وجود دارد. پر تقریباً 2000 psi است. جریان لیتر را با استفاده از صفحه روی رگلاتور مطابق با تجویز پزشک تنظیم کنید.

آشنایی با روش استفاده از کپسول اکسیژن
روش استفاده از کپسول اکسیژن

طریقه استفاده از مخزن اکسیژن در خانه

این مرحله نحوه کار با سیلندر اکسیژن و روش استفاده از کپسول اکسیژن در منزل را توضیح می‌دهد.

  • لوله و شاخک‌های بینی (کانولا) را بررسی کنید. حتماً بررسی کنید که قبل از استفاده از کپسول اکسیژن، لوله کانولا خم یا مسدود نشده باشد.
  • شاخک‌های بینی (کانولا) خود را برای استفاده راحت تنظیم کنید.
  • میزان جریان اکسیژن در لوله را براساس مقداری که پزشکتان تجویز کرده است تنظیم کنید.
  • از تغییر نرخ جریان خودداری کنید مگر اینکه پزشکتان دستور دهد.
  • شاخک‌های بینی (کانولا) را در بینی خود قرار دهید و به طور طبیعی نفس بکشید.
  • برای اطمینان از جریان داشتن اکسیژن، می‌توانید آن را با قرار دادن شاخک‌های بینی (کانولا) در یک لیوان آب آزمایش کنید. اگر حباب می‌بینید، اکسیژن در حال جریان است.

نحوه خاموش کردن مخزن اکسیژن

مرحله آخر در روش استفاده از کپسول اکسیژن، خاموش کردن آن است. بسیار مهم است که پس از اتمام استفاده از سیلندر اکسیژن خود را خاموش کنید.

  • از آچار سیلندر یا ضامن متصل استفاده کنید تا سوپاپ سیلندر را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا کاملاً خاموش یا بسته شود.
  • چرخش را در موقعیت “2 LPM Continuous” بچرخانید، تا زمانی که گیج فشار تنظیم کننده اکسیژن به صفر برسد، اجازه دهید تا اکسیژن از رگولاتور خارج شود.

نکات ایمنی آموزش در روش استفاده از کپسول اکسیژن

مهم‌ترین نکته در روش کار با کپسول اکسیژن این است که به یاد داشته باشید، اکسیژن باید به طور ایمن استفاده شود، در غیر این صورت ممکن است باعث آتش‌سوزی شود. در اینجا چند نکته در مورد راهنمای نصب کپسول اکسیژن و نحوه استفاده ایمن از مخزن اکسیژن آورده شده است:

  • هنگام نصب کپسول اکسیژن، استفاده یا ذخیره اکسیژن، اکسیژن را حداقل 10 فوت دور از شعله های آتش و سایر منابع گرما قرار دهید. سیلندرهای اکسیژن و لوله ها نیز به همین توجه نیاز دارند. به یاد داشته باشید، وسایل برقی مانند توستر، بخاری ، سشوار، پتوهای برقی و تیغ های برقی پتانسیل گرم شدن بیش از حد دارند و ممکن است در هنگام استفاده جرقه بزنند. هرگز سیگار نکشید و اجازه ندهید در اطراف منبع اکسیژن و لوله های آن کسی سیگار بکشد.
  • در نزدیکی اکسیژن از مواد قابل اشتعال استفاده نکنید. اسپری مو، اسپری‌های آئروسل، رنگ‌ها و رقیق‌کننده‌های رنگ همگی می‌توانند خطراتی را ایجاد کنند. حتی برخی از فرآورده‌های نفتی مانند وازلینVapoRub می‌توانند خطری ایجاد کنند. جرقه می‌تواند به سرعت این نوع محصولات را مشتعل کند و خطر آتش‌سوزی و سوختگی شدید را افزایش دهد.
  • چون اکسیژن در هوای اطراف جمع می‌شود و در لباس‌ها، ملافه‌ها و پرده‌ها متمرکز می‌شود هرگز سیلندرهای اکسیژن را در یک مکان بسته؛ مانند کمد یا زیر تخت نگهداری نکنید. سیلندرها و لوله‌های اکسیژن را در مکان‌هایی با تهویه مناسب نگه دارید.
  • سیلندر اکسیژن خود را از تکان خوردن یا ضربه خوردن محافظت کنید.
  • در روش استفاده از کپسول اکسیژن، مخزن اکسیژن را به صورت عمودی در یک دستگاه ذخیره‌سازی تأیید شده نگهداری کنید.
  • اگر مخزن از بین رفت و شروع به ایجاد صدای خش خش کرد، فوراً آن را خاموش کنید. اگر رگولاتور خراب شد یا نمی‌توانید آن را خاموش کنید، بلافاصله اتاق را ترک کرده و به آتش‌نشانی و شرکت تأمین پزشکی اطلاع دهید.
  • مواظب باشید که روی لوله گیر نکنید.
  • زمانی که دیگر نیازی به استفاده از کپسول اکسیژن ندارید آن را خاموش کنید.
  • همیشه دستورالعمل‌های ارائه شده توسط شرکت تأمین کننده خود را دنبال کنید.

اکسیژن سنتر به طور شبانه‌روزی در خدمت شما عزیزان است. برای خرید، شارژ یا فروش انواع کپسول اکسیژن می‌توانید به صورت رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید. برای مشورت تخصصی در زمینه روش استفاده از کپسول اکسیژن حتماً با شماره‌های 09125906605 – 09102121077 تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *