کپسول اکسیژن مناسب کوهنوردی

چرا باید در کوهنوردی از کپسول اکسیژن مناسب کوهنوردی استفاده کرد؟

استفاده از کپسول اکسیژن مناسب کوهنوردی برای کوهنوردانی که به ارتفاعات صعود می‌کنند بسیار ضروری است. در تمام ارتفاعات، درصد اکسیژن هوا در 21 درصد ثابت است.  با این حال، تعداد مولکول‌های اکسیژن به دلیل فشار هوا تغییر می‌کند. در سطح دریا، هوا فشرده می‌شود. مولکول‌های اکسیژن را به هم فشرده و آن را متراکم‌تر می‌کند. اما در ارتفاعات بالاتر، فشار هوا کمتر است. مولکول‌های اکسیژن از هم جدا می‌شوند و هوا را نازک‌تر می‌کنند. برای اینکه کوهنوردان حرفه‌ای به راحتی نفس بکشند باید از کپسول‌های مناسب استفاده نمایند.

اگر شما عزیزان به هر دلیلی به انواع کپسول اکسیژن نیاز دارید حتماً به شرکت اکسیژن سنتر مراجعه نمایید. اکسیژن سنتر خدمات مختلفی از جمله شارژ کپسول اکسیژن، خرید و فروش کپسول اکسیژن و اجاره کپسول اکسیژن را به شما عزیزان در تهران ارائه می‌دهد.

آشنایی با بیماری مرتبط با کوهستان

اکسیژن کم در ارتفاعات باعث بیماری ارتفاع یا بیماری حاد کوهستان (AMS) می‌شود. علائم ارتفاع زدگی در ارتفاع بالا ظاهر می‌شود. از حدود 8000 فوت شروع می‌شود و هر چه بالاتر می‌روید بیشتر خود را نشان می‌دهد. علت بیماری کوهستانی حاد شناخته نشده است اما به وضوح با هیپوکسی مرتبط است.

بیماری ارتفاع یا بیماری حاد کوه (AMS) علت اصلی مرگ و میر در هنگام صعود است. اِدِمِ (تجمع آب میان بافتی) ریوی در ارتفاع بالا و اِدِمِ مغزی در ارتفاع بالا دو شکل کشنده AMS جدی هستند. بنابراین، بسیاری از رهبران کوهنوردی برای درمان کوهنوردانی که به بیماری ارتفاع متوسط ​​یا شدید مبتلا شده‌اند، استفاده از کپسول اکسیژن مناسب کوهنوردی را به عنوان یک اقدام احتیاطی وارد می‌کنند.

اکسیژن مکمل معمولاً فقط در ارتفاعات بیش از 23000 فوت استفاده می‌شود. ارتفاعات بیش از 26000 پا برای زندگی پایدار انسان نامناسب است. این ارتفاعات گاهی اوقات به عنوان “منطقه مرگ” نامیده می‌شود. وقتی کسی علائم بیماری ارتفاع متوسط ​​یا شدید را بروز می‌دهد، به دلیل ضعیف بودن بدن او نیست. این به این دلیل است که بدن تشخیص می‌دهد که قادر به عملکرد در ارتفاع فعلی نیست و نمی‌خواهد که فرد بالاتر از آن صعود کند. بدن در حال ارسال سیگنال است که صعود را متوقف کنید. گوش ندادن به بدن باعث می‌شود که بیشتر مردم در کوه دچار مشکل می‌شوند.

کپسول اکسیژن مناسب کوهنوردی
کپسول اکسیژن مناسب کوهنوردی

کپسول اکسیژن مناسب کوهنوردی چه ویژگی‌هایی دارد؟

طبق نکات گفته شده در قسمت قبل کوهنوردانی که قصد صعود به قله‌های مرتفع را دارند باید از کپسول اکسیژن مناسب کوهنوردی استفاده نمایند. این کپسول‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

یکی از مشخصه‌های اصلی کپسول اکسیژن برای کوهنوردها سبک بودن آن است. طبیعی است که باید از کیفیت مناسبی هم برخوردار باشند. پارامتری که سبک بودن کپسول را تأمین می‌کند استفاده از آلیاژ آلومینیوم است که به آنها اصطلاحاً سیلندرهای آلومینیومی کوچک می‌گویند که در ظرفیت‌های ۲ تا ۲/۵ لیتر و حتی تا ۵ لیتر نیز ساخته و استفاده می‌شود.

بهتر است از کپسول‌هایی استفاده شود که تجهیزات مطمئنی بر روی آن وجود داشته باشد. معمولاً بر روی کپسول‌های اکسیژن ۲ تا ۵ لیتری مانومترهایی نصب شده که در عین حالی که برای شارژ کردن از آنها استفاده می‌شود؛ فشار لازمه را نیز تأمین می‌کنند؛ بنابراین هرچه تجهیزات مطمئن‌تر باشد از نظر ایمنی و اطمینان خاطر مناسب‌تر است.

پیشنهاد می‌شود جهت خریداری کپسول اکسیژن و تجهیزات لازم از جمله فلومتر و مانومتر و غیره از طریق شرکت معتبری اقدام نمایید. خدمات دیگر اکسیژن سنتر عبارت‌اند از:

کوهنوردان چگونه کپسول اکسیژن را با خود حمل می‌کنند؟

کپسول اکسیژن مناسب کوهنوردی در یک کوله پشتی یا زنجیر که به پشت هر کوهنورد بسته می‌شود حمل می‌شوند. یک شیلنگ یا لوله، هوای غنی شده با اکسیژن را به یک مخزن می‌رساند. یک تنظیم کننده جریان هوا را به صورت ماسکی که صورت و دهان کوهنورد را می‌پوشاند، مدیریت می‌کند. رگولاتور اساساً یک سوپاپ یک طرفه است که اطمینان حاصل می‌کند که هوای بازدم شده توسط کوهنورد به داخل سیلندر بازنمی‌گردد.

با هر بازدم، مخلوط غنی شده با اکسیژن ورودی در آکومولاتور جمع می‌شود. هنگام استنشاق، ابتدا به کوهنورد تحویل داده می‌شود. پس از تخلیه، یک دریچه ثانویه باز می‌شود و به هوای محیط اجازه ورود به ماسک را می‌دهد. این بدان معنی است که اولین بخش از هر نفس غنی می‌شود، در حالی که قسمت دوم هوای محیطی است که از نظر اکسیژن ضعیف است. به منظور حفظ اکسیژن با ارزش، سطح جریان پایین نگه داشته می‌شود. این بدان معناست که کوهنوردان به طور مؤثر مخلوطی از هوای جو و هوای غنی شده با اکسیژن را از سیلندرها استنشاق می‌کنند. وزن بیشتر کپسول ها بین 2.5 تا 3.5 کیلوگرم و حاوی 3.0 تا 4.0 لیتر هوای غنی شده با اکسیژن است. این قدار برای چند ساعت صعود فعال یا 15 ساعت استراحت کافی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *