نکات و روش روش تنظیم فشار کپسول اکسیژن

روش تنظیم فشار کپسول اکسیژن

قبل از استفاده از کپسول اکسیژن باید روش تنظیم فشار کپسول اکسیژن را به خوبی بدانید. هنگامی که پزشک شما استفاده از اکسیژن را تجویز می‌کند، ممکن است از خود بپرسید: “چگونه از یک سیلندر اکسیژن استفاده کنم؟” درک مراحل در ایجاد یک روال مهم است که به راحتی به خاطر بسپارید. در این مطلب آموزشی اکسیژن سنتر ما سعی کرده این راهنما نحوه استفاده ایمن از سیلندر اکسیژن خود را در خانه برای شما عزیزان توضیح دهیم.

اگر شما عزیزان به هر دلیلی نیاز به کپسول اکسیژن دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم که از طریق شرکت معتبری مانند اکسیژن سنتر، کپسول مورد نیاز خود را تهیه نمایید. امروزه با توجه به کسب‌وکارهای مجازی شرکت‌های زیادی در زمینه تجهیزات پزشکی وجود دارند؛ اما همه آنها کپسول‌های استاندارد و با کیفیت را در اختیار شما قرار نمی‌دهند. بنابراین باید از طریق شرکت معتبر و دارای استانداردهای لازم کپسول اکسیژن مورد نیاز خود را خریداری یا اجاره نمایید.

نحوه روشن کردن مخزن اکسیژن

برای یادگیری روش تنظیم فشار کپسول اکسیژن اولین کار روشن کردن آن است. از آچار سیلندر برای چرخاندن شیر سیلندر اکسیژن حداقل یک نیم دور در خلاف جهت عقربه‌های ساعت استفاده کنید. اگر سیلندر شما با یک ضامن متصل است، می‌توانید از آن به جای آچار ارائه شده استفاده کنید.

گیج فشار را بررسی کنید تا مطمئن شوید که اکسیژن کافی در مخزن وجود دارد. پر تقریباً 2000 psi است. جریان لیتر را با استفاده از صفحه روی رگلاتور مطابق با تجویز پزشک تنظیم کنید.

نحوه استفاده از مخزن اکسیژن در خانه

این مرحله نحوه کار با سیلندر اکسیژن را توضیح می‌دهد. لوله و شاخک‌های بینی (کانولا) را در صورت نیاز به نوک تنظیم کننده اکسیژن وصل کنید. حتماً بررسی کنید که لوله خم یا مسدود نشده باشد.

شاخک‌های بینی (کانولا) خود را برای اطمینان از تناسب راحت تنظیم کنید. میزان جریان خود را به تنظیماتی که پزشکتان ارائه کرده است تنظیم کنید. از تغییر نرخ جریان خودداری کنید مگر اینکه پزشکتان دستور دهد. شاخک‌های بینی (کانولا) را در بینی خود قرار دهید و به طور طبیعی نفس بکشید.

اگر مطمئن نیستید که اکسیژن جریان دارد یا خیر، می‌توانید آن را با قرار دادن شاخک‌های بینی (کانولا) در یک لیوان آب آزمایش کنید. اگر حباب می‌بینید، اکسیژن در حال جریان است.

روش تنظیم فشار کپسول اکسیژن
روش تنظیم فشار کپسول اکسیژن را می دانید؟

روش تنظیم فشار کپسول اکسیژن به صورت علمی

هوای معمولی که تنفس می‌کنیم، دارای 21 درصد اکسیژن است. اگر فشار اکسیژن کپسول را بر روی یک لیتر تنظیم کنید، اکسیژن با غلظت 24% به بیمار می‌رسد.  اگر کپسول اکسیژن را بر 2 لیتر تنظیم کنید، غلظت اکسیژن 4 درصد افزایش یافته و با غلظت 28% به بیمار می‌رسد. از 2 لیتر به بالاتر، به ازای اضافه شدن هر واحد، 4 درصد به غلظت اکسیژن افزوده می‌شود.

در روش تنظیم فشار کپسول اکسیژن به طور مثال اگر کپسول اکسیژن را روی 10 لیتر قرار دهید، اکسیژن با غلظت 60 درصد به بیمار می‌رسد. اگر کپسول اکسیژن را روی 8 لیتر قرار دهید، اکسیژن با غلظت 52 درصد به بیمار می‌رسد.

نحوه خاموش کردن مخزن اکسیژن

  • مرحله آخر پس از پایان استفاده از سیلندر اکسیژن، خاموش کردن آن است. بسیار مهم است که پس از اتمام استفاده از سیلندر اکسیژن خود را خاموش کنید.
  • از آچار سیلندر یا ضامن متصل استفاده کنید تا سوپاپ سیلندر را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا کاملاً خاموش یا بسته شود.
  • چرخش را در موقعیت “2 LPM Continuous” بچرخانید، تا زمانی که گیج فشار تنظیم کننده اکسیژن به صفر برسد، اجازه دهید تا اکسیژن از رگولاتور خارج شود.

نکات ایمنی برای استفاده از مخزن اکسیژن

به یاد داشته باشید که اکسیژن باید به طور ایمن استفاده شود، در غیر این صورت ممکن است باعث آتش‌سوزی شود. در اینجا چند نکته در مورد نحوه استفاده ایمن از مخزن اکسیژن آورده شده است:

  • هنگام استفاده یا ذخیره اکسیژن، اکسیژن را حداقل 10 فوت دور از شعله های آتش و سایر منابع گرما قرار دهید. سیلندرهای اکسیژن و لوله ها نیز به همین توجه نیاز دارند. به یاد داشته باشید، وسایل برقی مانند توستر، بخاری، سشوار، پتوهای برقی و تیغ های برقی پتانسیل گرم شدن بیش از حد را دارند و ممکن است در هنگام استفاده جرقه بزنند. هرگز در اطراف منبع اکسیژن و لوله های آن سیگار نکشید.
  • از مواد قابل اشتعال در نزدیکی اکسیژن استفاده نکنید. اسپری‌های آئروسل، رنگ‌ها و رقیق‌کننده‌های رنگ همگی می‌توانند خطراتی را ایجاد کنند. حتی برخی از فرآورده‌های نفتی مانند وازلین و VapoRub می‌توانند خطری ایجاد کنند.
  • سیلندرها و لوله‌های اکسیژن را در مکان‌هایی با تهویه مناسب نگه دارید؛ زیرا اکسیژن در هوای اطراف جمع می‌شود و در لباس‌ها، ملافه‌ها و پرده‌ها متمرکز می‌شود.
  • سیلندر اکسیژن خود را از تکان خوردن یا ضربه خوردن محافظت کنید.
  • مخزن اکسیژن را به صورت عمودی در یک دستگاه ذخیره‌سازی تأیید شده نگهداری کنید.
  • اگر مخزن از بین رفت و شروع به ایجاد صدای خش خش کرد، فوراً آن را خاموش کنید. اگر رگولاتور خراب شد یا نمی‌توانید آن را خاموش کنید، بلافاصله اتاق را ترک کرده و به آتش‌نشانی و شرکت تأمین پزشکی اطلاع دهید.
  • وقتی از اکسیژن استفاده نمی‌کنید آن را خاموش کنید.
  • همیشه دستورالعمل‌های ارائه شده توسط شرکت تأمین کننده خود را دنبال کنید.

برای خرید، اجاره، شارژ و فروش انواع کپسول اکسیژن می‌توانید به اکسیژن سنتر مراجعه نمایید. برای دریافت خدمات و مشاوره درباره روش تنظیم فشار کپسول اکسیژن می‌توانید با شماره‌های 09125906605 – 09102121077 تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *