نکات ایمنی استفاده از کپسول اکسیژن

مهمترین نکات ایمنی استفاده از کپسول اکسیژن

نکات ایمنی در رابطه با استفاده از کپسول اکسیژن را می‌دانید؟ فرض کنید در حال مراقبت از فردی با بیماری ریوی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) یا نارسایی احتقانی قلب (CHF) هستید. در این صورت، پزشک ممکن است برای دریافت اکسیژن بیشتر برای تنفس، اکسیژن درمانی را تجویز کرده باشد. مقدار مورد نیاز به شرایط خاص آنها بستگی دارد. اگر سؤالی در مورد میزان اکسیژن مصرفی آنها دارید، لطفاً با پزشک خود تماس بگیرید. در این مطلب از اکسیژن سنتر برخی از تجهیزات  تأمین‌کننده اکسیژن و نکاتی در مورد نحوه استفاده ایمن از آنها در حین مراقبت از خویشاوندان خود در خانه آورده شده است.

نحوه دریافت اکسیژن در خانه و نکات ایمنی استفاده از کپسول اکسیژن

انواع مختلفی از تجهیزات مورد استفاده وجود دارد که می‌تواند کمک کند تا در خانه اکسیژن دریافت کند. بیشتر به تحرک و سبک زندگی فرد بستگی دارد. در زیر لیستی از رایج‌ترین انواع تجهیزات اکسیژن برای خانه آورده شده است.

دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز استاندارد با برق یا باتری کار می‌کند و با استفاده از هوای معمولی و فیلتر کردن آن برای دریافت اکسیژن کار می‌کند. معمولاً حدود 50 پوند وزن دارد و دارای چرخ‌هایی است تا بتوانید در حالی که به آن متصل هستید حرکت کنید.

دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل

اگر برنامه‌ریزی برای استفاده از آن در حین انجام کارها یا رفتن به محل کار دارید، این انتخاب خوبی است. وزن آن 3-20 پوند است تا بتوان آن را حمل کرد.

مخزن اکسیژن مایع

اکسیژن در دماهای پایین‌تر به مایع تبدیل می‌شود. اکسیژن به شکل مایع فضای کمتری را نسبت به گاز اشغال می‌کند، بنابراین می‌توان مقدار بیشتری را ذخیره کرد. با این حال، یک تانک می‌تواند بیش از 100 پوند وزن داشته باشد.

از کجا بفهمیم کپسول اکسیژن تمام شده است؟

نکات ایمنی استفاده از کپسول اکسیژن

همیشه با احتیاط از اکسیژن استفاده کنید. در صورت استفاده مناسب، اکسیژن یک گاز ایمن است. یک گاز بی‌خطر و غیر قابل اشتعال است. با این حال، از احتراق پشتیبانی می‌کند. مواد در محیط‌های غنی شده با اکسیژن راحت‌تر می‌سوزند. همچنین دستورالعمل‌های شرکت تأمین کننده اکسیژن خود را در مورد استفاده ایمن دنبال کنید. هرگز سرعت جریان اکسیژن خود را با آنچه پزشک تجویز کرده تغییر ندهید.

نکات ایمنی استفاده از کپسول اکسیژن
نکات ایمنی استفاده از کپسول اکسیژن

دور از گرما و آتش نگهداری شود

سیگار نکشید و اجازه ندهید دیگران در نزدیکی شما سیگار بکشند. علائم «سیگار ممنوع» و «شعله باز ممنوع» را در داخل و خارج از خانه خود قرار دهید تا به مردم یادآوری کنید که سیگار نکشند.

منابع گرما و شعله را حداقل پنج فوت از محل استفاده یا ذخیره سازی واحد اکسیژن خود دور نگه دارید.

هنگام پخت‌وپز با گاز از اکسیژن استفاده نکنید.

هنگام استفاده از اکسیژن از هیچ وسیله برقی مانند سشوار، اتو مو، پد گرم کننده استفاده نکنید.

اگر هنگام خواب از اکسیژن استفاده می‌کنید، از ملافه‌های 100% پنبه ای استفاده کنید که احتمال ایجاد الکتریسیته ساکن کمتر است.

همیشه یک کپسول آتش‌نشانی در نزدیکی خود داشته باشید.

از آئروسل‌ها یا روغن‌ها استفاده نکنید

از اسپری‌های آئروسل مانند خوشبو کننده هوا یا اسپری مو در نزدیکی واحد اکسیژن استفاده نکنید. آئروسل‌ها بسیار قابل اشتعال هستند.

از کرم‌ها و لوسیون‌های قابل اشتعال مانند ژل نفتی یا لوسیون دست مبتنی بر روغن خودداری کنید. به جای آن از محصولات مبتنی بر آب استفاده کنید.

هرگز واحد اکسیژن را روغن نزنید و آن را با دست‌های چرب استفاده نکنید.

از ضدعفونی‌کننده‌های دست مبتنی بر الکل استفاده نکنید، مگر اینکه آنها را کاملاً به پوست خود بمالید و قبل از دست زدن به تجهیزات اکسیژن اجازه دهید دست‌هایتان کاملاً خشک شوند.

اکسیژن را ایمن ذخیره کنید

واحد اکسیژن مایع خود را همیشه در حالت عمودی نگه دارید، هرگز در کنار آن قرار نگیرید.

اکسیژن خود را در فضای بسته مانند کمد یا صندوق عقب ماشین ذخیره نکنید.

مواظب باشید که روی لوله گیر نکنید. هرگز لوله خود را قطع نکنید یا از یک قطعه بیش از 50 فوت استفاده نکنید.

هرگز از سیم کشی برای وصل کردن متمرکز کننده یا هر چیز دیگری به همان پریز استفاده نکنید.

وقتی از اکسیژن استفاده نمی‌کنید آن را خاموش کنید. اگر اکسیژن روشن است، کانول یا ماسک را روی تخت یا صندلی قرار ندهید.

دستگاه‌های اکسیژن ساز را چندین اینچ از دیوارها یا پرده‌ها دور نگه دارید و هرگز چیزی را روی دستگاه متمرکز نکنید. دستگاه اکسیژن ساز یا کپسول اکسیژن را از شرکت معتبری مانند اکسیژن ساز تهیه نمایید. برای خرید یا اجاره انواع کپسول اکسیژن و آشنایی با نکات ایمنی استفاده از کپسول اکسیژن و مشاوره می‌توانید با شماره‌های 09125906605 – 09102121077 تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *