انواع تفاوت اکسیژن ساز با کپسول اکسیژن

آشنایی با تفاوت اکسیژن ساز با کپسول اکسیژن

تفاوت اکسیژن ساز با کپسول اکسیژن چیست؟ اگر بیماری تنفسی دارید و به اکسیژن اضافی نیاز دارید، پزشک ممکن است اکسیژن ساز تجویز کند. درحالی‌که بسیاری از مردم به کپسول اکسیژن فکر می‌کنند، گزینه‌های جدیدتر و پیشرفته‌تری در دسترس هستند. دو گزینه اصلی برای دریافت اکسیژن در خانه کپسول اکسیژن و اکسیژن ساز هستند. در این مطلب از اکسیژن سنتر، توضیح می‌دهیم که کپسول اکسیژن و اکسیژن ساز چیست و چه تفاوتی با هم دارند. همچنین به شما کمک می‌کنیم تا انتخابی آگاهانه داشته باشید.

اگر شما عزیزان برای مدت معین و کوتاهی به اکسیژن نیاز دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم که از طریق شرکت‌های معتبر مانند اکسیژن سنتر اقدام نمایید. شرکت اکسیژن سنتر تمام خدمات از جمله فروش، شارژ، خرید و اجاره کپسول اکسیژن را به شما عزیزان در مناطق مختلف تهران ارائه می‌دهد. جهت دریافت خدمات مختلف و مشاوره، کافی است با شماره تلفن‌های 09125906605 – 09102121077 تماس حاصل نمایید.

کپسول اکسیژن چگونه کار می‌کنند؟

کپسول اکسیژن رایج‌ترین راه برای رساندن اکسیژن به بیماران است. کپسول یا سیلندرهای اکسیژن عموماً از فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شوند. دو نوع کپسول اکسیژن یکی حاوی اکسیژن فشرده و دیگری حاوی اکسیژن مایع وجود دارد. اکسیژن از هوا استخراج می‌شود و با فشار بسیار بالا 2200 PSI فشرده می‌شود تا در کپسول ذخیره شود. از آنجایی که این کپسول تحت فشار زیادی هستند، اکسیژن از طریق یک رگولاتور برای حفظ سرعت جریان اکسیژن مورد نیاز تحویل داده می‌شود.

درحالی‌که برای ایجاد اکسیژن مایع، شکل گازی اکسیژن در دمای 297- درجه فارنهایت سرد می‌شود. برای حفظ حالت مایع اکسیژن در ظروف مخصوص عایق خلاء ذخیره می‌شود. اکسیژن مایع به میزان قابل توجهی فضای ذخیره سازی کمتری را اشغال می‌کند. یک لیتر اکسیژن مایع معادل 860 لیتر گاز است. هنگامی که اکسیژن مایع در معرض دمای اتاق قرار می گیرد، به سرعت به شکل گازی خود تبدیل می‌شود و آماده مصرف می‌شود.

طبق استانداردهای فارماکوپه ایالات متحده (USP)، کپسول یا سیلندرهای اکسیژن نباید خلوص اکسیژن کمتر از 99 درصد داشته باشند. معمولاً اکسیژن فشرده و اکسیژن مایع در سطح خلوص 99.5 درصد ذخیره می شوند.

غلظت‌دهنده‌های اکسیژن چگونه کار می‌کنند؟

تغلیظ کننده‌های اکسیژن (یا اکسیژن سازها) به طور قابل توجهی با کپسول اکسیژن سنتی تفاوت دارند؛ زیرا اکسیژن را ذخیره نمی‌کنند. هوای معمولی از ۷۸ درصد نیتروژن، ۲۱ درصد اکسیژن و ۱ درصد گازهای دیگر تشکیل شده است. یک متمرکزکننده اکسیژن هوای محیط را دریافت می‌کند، نیتروژن را برای حفظ اکسیژن فیلتر می‌کند و سپس آن را از طریق نازل تأمین می‌کند. تغلیظ کننده‌های اکسیژن معمولاً قادر به تحویل 90 تا 95 درصد اکسیژن خالص هستند.

آنها هوا را در جریان پیوسته یا متناوب تحویل می‌دهند. تغلیظ کننده‌های اکسیژن جریان پیوسته مقدار ثابتی از اکسیژن را بدون توجه به اینکه بیمار چند بار در دقیقه نفس می‌کشد، فراهم می‌کند. در مقابل، جریان متناوب (همچنین به عنوان جریان پالس شناخته می‌شود) اکسیژن را در بولوس هوای دوره‌ای تحویل می‌دهد. تغلیظ کننده‌های اکسیژن با قابلیت جریان پالس، تنفس کاربر را تشخیص می‌دهند و در هنگام استنشاق، اکسیژن را تحویل می‌دهند.

تفاوت اکسیژن ساز با کپسول اکسیژن در انتخاب
مهمترین تفاوت اکسیژن ساز با کپسول اکسیژن

تفاوت در اندازه و وزن

یکی از مهم‌ترین تفاوت اکسیژن ساز با کپسول اکسیژن در وزن و اندازه آنهاست.  سیلندرها و مخازن اکسیژن از نظر اندازه و ظرفیت متفاوت هستند. سیلندر معمولی نوع E می‌تواند 680 لیتر اکسیژن را در حالت پر (در PSI 2015) تحویل دهد. با این ظرفیت، مخزن قادر است بیش از پنج ساعت اکسیژن را با دبی 2 لیتر در دقیقه تحویل دهد. این سیلندر بیش از دو فوت طول و تقریباً 8 پوند وزن دارد.

مهم‌ترین عاملی که تعیین می‌کند کدام اندازه از مخزن اکسیژن باید انتخاب شود، نیاز به اکسیژن کاربر است. در مورد نیاز به جریان اکسیژن بالا، مخازن H یا M250 توصیه می‌شود. این مخازن بزرگ ثابت هستند و حدود 120 پوند وزن دارند.

در مورد اکسیژن مایع، کپسول اکسیژن با طراحی خاص مورد نیاز است؛ زیرا اکسیژن به شکل مایع بسیار سرد است. یک کانول بینی را می‌توان به مخزن قلاب کرد تا نیاز به اکسیژن در خانه را برآورده کند. مخازن اکسیژن مایع بزرگ هستند و متحرک نیستند. علاوه بر این، اکسیژن مایع را می‌توان با سرعت جریان بالاتر برای مدت زمان طولانی‌تری نسبت به سیستم گاز فشرده تحویل داد. با این حال، اکسیژن مایع بسیار گران‌تر از شکل گازی اکسیژن است.

اکسیژن‌سازهای قابل حمل بسیار کوچک و سبک هستند. کوچک‌ترین دستگاه قابل حمل Inogen One G4 است و 2.8 پوند وزن دارد. با تنظیم 2، می‌تواند بیش از 4 ساعت با یک باتری دوبل دوام بیاورد. این دستگاه‌ها برای نیازهای سبک زندگی فعال بیماران طراحی شده‌اند.

دستگاه‌های اکسیژن ساز خانگی برای استفاده در خانه در نظر گرفته شده‌اند و می‌توانند اکسیژن را تا 10 لیتر در دقیقه در جریان مداوم تأمین کنند. بنابراین، این دستگاه‌ها بزرگ‌تر از تغلیظ کننده‌های اکسیژن قابل حمل هستند و وزن آنها حدود 30 پوند است. با این وجود، آنها دارای چرخ‌هایی در پایین هستند و می‌توانند به‌راحتی به هر اتاق در خانه شما منتقل شوند.

اجاره کپسول اکسیژن توسط شرکت اکسیژن سنتر

شرکت اکسیژن سنتر از جمله شرکت‌های معتبر در زمینه خدمات مختلف کپسول اکسیژن است. این شرکت خدماتی در مناطق مختلف تهران ارائه می‌دهند. مطمئن باشید کپسول‌هایی که از این شرکت دریافت می‌کنید با کیفیت و با ضمانت است.

اجاره و شارژ کپسول اکسیژن در شرق تهران

اجاره و شارژ کپسول اکسیژن در غرب تهران

اجاره و شارژ کپسول اکسیژن در جنوب تهران

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *