دستگاه BiPAP چیست و چگونه کار می کند؟

BPAP نوعی درمان تهویه غیر تهاجمی (NIV) است که برای تسهیل تنفس استفاده می شود.

دستگاه‌های BPAP را می‌توان در بیمارستان‌ها استفاده کرد و برای کسانی که در خانه به آن‌ها نیاز دارند نیز در دسترس هستند.

دستگاه های خانگی BPAP جمع و جور هستند – به اندازه یک توستر. این دستگاه دارای لوله ای است که به ماسکی متصل می شود که روی بینی و دهان شما قرار می گیرد.

مانند سایر ونتیلاتورها، دستگاه های BPAP از فشار برای فشار دادن هوا به داخل ریه های شما استفاده می کنند. بسته به تنظیمات، این کار باعث باز شدن ریه ها، بهبود سطح اکسیژن در خون و کاهش دی اکسید کربن می شود.

به این ماشین‌ها «دو سطح» می‌گویند زیرا دارای دو تنظیم فشار هوا هستند:

وقتی تنفس می کنید، دستگاه های BPAP فشار هوای بیشتری را وارد می کنند. این فشار به عنوان فشار راه هوایی مثبت دمی (IPAP) نیز شناخته می شود.

وقتی نفس را بیرون می دهید، دستگاه فشار هوا را کاهش می دهد. این فشار راه هوایی مثبت بازدمی (EPAP) نامیده می شود.

برخی از دستگاه های BPAP دارای یک تایمر هستند که می تواند برای حفظ تعداد معینی تنفس در دقیقه برنامه ریزی شود.

 

دستگاه BiPAP چه تفاوتی با دستگاه CPAP دارد؟

ماشین های BPAP و CPAP اشتراکات زیادی دارند. آنها هر دو فشار هوای مثبت (PAP) را از طریق یک دستگاه رومیزی متصل به یک لوله و یک ماسک تحویل می دهند. آنها گاهی اوقات می توانند برای درمان شرایط مشابه استفاده شوند و عوارض جانبی مشابهی دارند.

تفاوت اصلی بین دستگاه BPAP و CPAP در نحوه تحویل فشار هوا است:

دستگاه های BPAP دو سطح فشار هوا را ارائه می دهند.

ماشین های CPAP فشار هوا را به طور مداوم ارائه می دهند.

CPAP ها معمولاً اولین گزینه درمانی برای افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب هستند. فشار مداوم راه هوایی را باز نگه می دارد و نیازی به دو فشار نیست.

اما وقتی دستگاه CPAP کار نمی کند یا به خوبی تحمل نمی شود، BPAP ها یک جایگزین هستند. آنها فشار هوای بالاتری را در هنگام دم ایجاد می کنند و فشار را هنگام بازدم کاهش می دهند. این باعث می شود که آنها برای برخی از افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب موثرتر یا راحت تر باشند.

طبق گفته کالج پزشکان آمریکا، BPAP ها درمان ارجح برای برخی از افراد مبتلا به COPD هستند. این به این دلیل است که افراد مبتلا به COPD معمولاً در بازدم مشکل دارند. برخی ممکن است تنفس در برابر فشار مداوم دستگاه CPAP را دشوار بدانند.

 

تفاوت دیگر این است که دستگاه های BPAP دو فشار را ارائه می دهند. هرچه تفاوت بین IPAP و EPAP بیشتر باشد، دستگاه بیشتر به تنفس عمیق‌تر کمک می‌کند. این باعث می شود آنها برای درمان چالش های تنفسی ناشی از بیماری های عصبی مانند ALS و دیستروفی عضلانی مناسب باشند.

 

برخی از دستگاه‌های BPAP دارای تایمر هستند تا حتی اگر تنفس فرد متوقف شود یا برای تنفس ضعیف باشد، دستگاه فشار وارد می‌کند. این باعث می شود آنها برای آپنه مرکزی خواب یا شرایط عصبی شدید مفید باشند.

در صورت استفاده از دستگاه BiPAP چه انتظاری دارید؟

اگر از شما خواسته شود از دستگاه BPAP استفاده کنید، یک متخصص تنفس معمولاً دستگاه را برای شما راه اندازی می کند. دستگاه باید کالیبره شود و تنظیمات مطابق با درمان تجویز شده شما تنظیم شود.

ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی به شما کمک می‌کند تا بفهمید هنگام استفاده از دستگاه BPAP در خانه چه انتظاراتی دارید و چگونه از آن به روش صحیح استفاده کنید.

بسته به شرایطی که برای آن استفاده می شود، ممکن است از شما خواسته شود که همیشه، برخی اوقات یا فقط زمانی که می خوابید از آن استفاده کنید. پیروی از این دستورالعمل ها و استفاده از آن همانطور که پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به شما دستور می دهد بسیار مهم است.

قطعات دستگاه BPAP شامل یک واحد رومیزی با موتور، لوله و ماسک می باشد. شما باید با تمام قطعات، نحوه قرارگیری آنها و نحوه کار آنها آشنا باشید. این دستگاه با دستورالعمل‌های واضحی در مورد هر چند وقت یک‌بار تمیز کردن ماسک و لوله ارائه می‌شود.

ممکن است در ابتدا استفاده از دستگاه BPAP برای شما ناراحت کننده باشد. با گذشت زمان، احتمالاً به استفاده از ماسک و جریان هوای دستگاه عادت خواهید کرد. اگر این کار را نمی کنید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید تا ببینید آیا تنظیمات می توانند تنظیم شوند یا گزینه دیگری وجود دارد که ممکن است برای شما خوب عمل کند.

دستگاه‌های BPAP بلند نیستند، اما ممکن است کمی به صدا عادت کنیم. اگر دستگاه خواب شما را مختل می کند، ممکن است بخواهید از گوش گیر استفاده کنید.

عوارض جانبی دستگاه BiPAP

دستگاه های BPAP نسبتاً ایمن هستند و خطر عوارض جانبی کمی دارند. اکثر عوارض جانبی خفیف هستند. آنها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

نفخ

ناراحتی عمومی

خشکی دهان

خشکی بینی

آبریزش بینی

فشار سینوس

تحریک پوست از ماسک

با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد علائم خود صحبت کنید. اغلب می توان تنظیماتی را برای کاهش عوارض جانبی مانند خشکی دهان یا بینی و احتقان انجام داد.

اگر ماسک روی صورت شما خیلی سفت است و باعث قرمزی یا فرورفتگی می شود، سعی کنید آن را شل کنید. اگر این کمکی نکرد، ماسک‌هایی وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید، اما بهترین گزینه اغلب این است که اندازه یا سبک دیگری از ماسک را امتحان کنید.

مهم است که ماسک روی صورت شما خیلی شل نباشد، زیرا این می تواند فشار لازم برای عملکرد صحیح BPAP را کاهش دهد.

می توانید با بررسی لبه های ماسک برای اطمینان از عدم خروج هوا از این امر جلوگیری کنید. حتی برخی از ماشین‌ها هشدار «نشت ماسک» را نشان می‌دهند تا بتوانید ببینید که آیا آن‌طور که باید کار می‌کند یا خیر.

اگرچه عفونت ها نادر هستند، اما امکان پذیر هستند. برای کاهش خطر عفونت، باید ماسک و لوله را به طور مرتب تمیز کنید.