روش استفاده از کپسول اکسیژن

تفاوت ونتیلاتور و اکسیژن ساز چیست؟

بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری‌های تنفسی در خرید دستگاه‌های اکسیژن ساز و ونتیلاتور مردد هستند. اکثر مردم چیز زیادی در مورد دستگاه‌های اکسیژن ساز و ونتیلاتور نمی‌دانند. بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری‌های ریوی می‌پرسند که تفاوت ونتیلاتور و اکسیژن ساز چیست؟ بهتر است دستگاه اکسیژن ساز بخرند یا ونتیلاتور؟ آیا می‌توان از اکسیژن ساز به عنوان ونتیلاتور استفاده کرد؟ تنها با درک فرق اکسیژن ساز با ونتیلاتور می‌توانید وسیله مناسب برای خود را انتخاب کنید.

ونتیلاتور و اکسیژن ساز هر دو جزء تجهیزات پزشکی هستند. اما اصل استفاده از ونتیلاتور و اکسیژن ساز متفاوت است؛ بنابراین باید با توجه به شرایط بیمار انتخاب شود. نکته مهمی که در مورد هر دو وجود دارد این است که دستگاه اکسیژن ساز و ونتیلاتور را باید از شرکت‌های معتبری تهیه نمایید. شرکت اکسیژن سنتر از جمله شرکت‌های معتبر در زمینه تجهیزات پزشکی مانند خرید، فروش، اجاره و شارژ انواع کپسول اکسیژن است. در صورت نیاز به هر نوعی از کپسول اکسیژن می‌توانید از شرکت اکسیژن سنتر تهیه نمایید. برای درک فرق اکسیژن ساز با ونتیلاتور ابتدا باید با هر یک از این دستگاه‌ها آشنا شوید. در ادامه تعریف و تفاوت این دو دستگاه را توضیح داده‌ایم.

ونتیلاتور CPAP/BIPAP چیست؟

ونتیلاتور یکی از تجهیزات پزشکی حیاتی است که نارسایی تنفسی را درمان و حتی پیشگیری می‌کند. در واقع به ریه‌های شما کمک می‌کند تا بهتر فعالیت داشته باشند. از ونتیلاتور در پزشکی بالینی مدرن در زمینه‌های زیر استفاده می‌شود:

  • مدیریت تنفسی افراد در حین بیهوشی برای جراحی‌های مختلف
  • درمان حمایتی تنفسی
  • احیای اورژانسی

در واقع ونتیلاتور کمک می‌کند تا هوا به داخل و خارج از ریه‌ها با فشار وارد گردد، تا بدن بتواند اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت نماید. ونتیلاتور به نام‌های دیگری نیز در بازار معروف است.

  • دستگاه تنفس مصنوعی
  • دستگاه تنفس
  • تهویه مکانیکی

ونتیلاتور به عنوان آی سی یو در منزل نیز شناخته شده است. نوعی هواکش است که با فشار هوا فعالیت می‌کند. هوا را با فشار به داخل ریه‌ها وارد و خارج می‌کند تا فرایند تنفس به درستی انجام گردد. یک مانیتورینگ همچنین به ونتیلاتور وصل است که می‌تواند میزان اکسیژنی که بیمار باید دریافت کند را کنترل کند.

دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

اکسیژن ساز نوعی دستگاه برای تولید اکسیژن است. برای بیمارانی که دچار مشکل شدید تنفسی یا نارسایی کامل سیستم تنفسی هستند و بدن آنها با کمبود اکسیژن مواجه است باید از دستگاه اکسیژن ساز استفاده کرد. نحوه عملکرد دستگاه اکسیژن ساز این است که اکسیژن موجود در محیط را استخراج و بعد از فیلتر کردن تمام ناخالصی‌ها، اکسیژن غلیظ شده را برای بیمار ارسال می‌کند و با تولید اکسیژن مورد نیاز به بیمار کمک می‌کند. اکسیژن تولید شده از طریق کانولا به بیمار منتقل می‌شود. امروزه انواع مختلفی از دستگاه اکسیژن ساز وجود دارد. دستگاه اکسیژن ساز به شکل قابل حمل نیز در دسترس است که می‌توان آن‌ها را برای استفاده شخصی در محیط خارج از منزل هم استفاده کرد. از دستگاه اکسیژن ساز برای بیماران زیر استفاده می‌شود:

  • آسم
  • پنومونی
  • بیماری‌های قلبی
  • بیماری مزمن انسداد ریه (COPD)
  • اضطراب و استرس

تفاوت ونتیلاتور و اکسیژن ساز چیست؟

بین دستگاه اکسیژن ساز و ونتیلاتور تفاوت‌هایی وجود دارد، مهم‌ترین تفاوت ونتیلاتور با دستگاه اکسیژن ساز عبارت است از:

  1. مهم‌ترین فرق اکسیژن ساز با ونتیلاتور در نحوه عملکرد آنهاست. همان‌طور که گفته شد ونتیلاتور یک دستگاه تنفس مصنوعی است به این صورت که ونتیلاتورها اکسیژن مورد نظر را با فشار داخل ریه‌های بیمار می‌کنند و سپس آن را خارج می‌نمایند. دستگاه اکسیژن ساز اکسیژن مورد نیاز بیمار را بعد از فیلتر کردن تولید می‌کند و خود بیمار با اختیار اکسیژن را به داخل ریه وارد و خارج می‌کند.
  2. ماسک تنفسی مورد استفاده در ونتیلاتور می‌تواند فرکانس، اندازه و شدت تنفس را تنظیم کند، در حالی که ماسک یا کانولای دستگاه اکسیژن ساز فقط می‌تواند جریان اکسیژن را تنظیم کند.
  3. از ونتیلاتور در زمینه نارسایی‌های تنفسی ناشی از دلایل مختلف، مدیریت تنفسی بیهوشی در حین جراحی بزرگ، درمان حمایتی تنفسی و احیای اورژانسی استفاده می‌شود. اکسیژن ساز برای اصلاح هیپوکسی پاتولوژیک مانند نارسایی تنفسی، برونشیت مزمن، بیماری عروق مغزی، بیماری عروق کرونر قلب و غیره کاربرد دارد.
  4. از نظر وزن و اندازه نیز با هم متفاوت هستند. ونتیلاتور از دستگاه اکسیژن ساز بزرگ‌تر و سنگین‌تر است. ونتیلاتور دستگاه پیچیده‌ای است که تجهیزات و مانیتورینگ دارد. اما اکسیژن‌سازها دستگاه‌های ساده‌تری هستند و قطعات کمتری نیز دارند.
  5. از نظر قیمت نیز با هم تفاوت دارند. ونتیلاتور گران‌تر از دستگاه اکسیژن ساز است و در بیمارستان‌ها یا مراکز مراقبت‌های ویژه استفاده می‌شود. از دستگاه‌های اکسیژن ساز می‌توان در منزل نیز استفاده کرد.

جهت دریافت تجهیزات پزشکی از جمله انواع کپسول اکسیژن می‌توانید به شرکت اکسیژن سنتر مراجعه نمایید. برای مشاوره با متخصصان زبده ما و ثبت سفارش خود باید با شماره‌های 09125906605 – 09102121077 تماس بگیرید. امکان مراجعه حضوری برای شما عزیزان نیز وجود دارد. آدرس شرکت: تهران – خیابان جمهوری – خیابان باستان – پ 43

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *